۱۳۸۸/۱۲/۰۴

نمایش فیلمی جدید از حمله به کوی دانشگاه در 25 خرداد

...

...

بعد از هشت ماه دوباره تمام خاطرات آن دو شب بعد از انتخابات در کوی در برابرم زنده شده است.

امشب بی بی سی فارسی فیلم جدیدی از حمله به کوی دانشگاه پخش کرد که وحشی‏گری لباس شخصی‏ها و نیروهای نظامی در آن شب را به تصویر کشیده است. لینک دانلود را پایین گذاشته‏ام. این تنها فیلمی است که از نزدیک صحنۀ ورود به کوی و ضرب وشتم دانشجویان را نشان می‏دهد. فیلم پخش شده از سوی بی بی سی حدود هفت دقیقه است، در حالی که فیلم اصلی گویا بیست دقیقه است که من هنوز ندیده‏ام. مجری بی.بی.سی در مورد شیوه دستیابی به این فیلم توضیحی نداد.

همان طور که مجری برنامه بی بی سی تأکید می‏کند این صحنه‏ها با دوربین حرفه‏ای و البته از طرف نیروهای لباس شخصی فیلم‏برداری شده است. در دو شب درگیری در کوی، با توجه به اینکه ممکن بود برخی از بسیجی‏ها از چهره بچه‏ها فیلم بگیرند و بعد دردسر ساز شود، به هیچ کس اجازه فیلم‏برداری داده نشد و تنها فیلمی که از شب حادثه بود، از روی پشت بامی ورود موتورهای گارد ویژه را نشان می‏داد.

فیلم‏ از ساعت 1:30 صبح شروع می‏شود؛ وقتی که پرتاب بی‏امان گاز فلفل بچه‏ها را تا میدان اصلی کوی عقب رانده بود، اما باز اجازه نمی‏دادند بسیجی‏ها و نیروهای انتظامی به کوی وارد شوند. همین فیلم دوبار تلاش ناموفق‏ آنها برای ورود به کوی را نشان می‏دهد که هر بار با کوکتل مولوتف به عقب رانده می‏شوند. در نهایت در ساعت 2صبح با پشتیبانی گارد ویژه و موتورسواران از در اصلی به داخل کوی می‏ریزند –البته در همان زمان از در پایینی کوی هم وارد شده بودند. صحنۀ بعدی حضور انبوه بسیج و نیروی انتظامی در خیابان کوی را نشان می‏دهد در حالی که فیلم‏بردار به همراهش می‏گوید (سردار) رجب‏زاده دستور داده است.

اما دردناک‏ترین بخش فیلم جلوی کتابخانه است. ورود به محوطه کتابخانه همراه با صحنه‏ای است که یک دانشجو را از موهایش گرفته‏اند و روی زمین می‏کشند. آن‏قدر صحنه وحشیانه است که لباس شخصی‏ها فریاد می‏زنند بس است نزنید! بچه‏ها را از کتابخانه بیرون کشیده‏اند و با فحش‏های رکیک می‏زنند و روی هم تلنبارشان می‏کنند. صورت یک نفر تماما خون آلود است و البته اینها تنها بخشی از خشونت و وحشی‏گری آن شب است.

یکی از دوستان من که خودش را برای آزمون زبان روسی فردا آماده می‏کرد در همان کتابخانه گیر افتاده بود. از طبقه سوم تا پایین روی پله‏ها هلش می‏داده‏اند به طوری که مچ هر دو پایش از چند نقطه شکسته بود. وقتی سپیده زد و اراذل کوی را ترک کردند، بیشتر اتاق‏های ساختمان‏های پر جمعیت تخریب شده بود. کف کتابخانه و پله‏های آن با شیشه و دمپایی و خون پوشیده بود. همان صبح فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران آنجا حاضر شد. بچه‏ها کم بودند. یک نفر گفت برای چه اجازه دادید یگان ویژه نیروی انتظامی داخل کوی بریزند؟ رهبر بدون اینکه تکذیب کند حمله با اجازه او بوده، گفت نیروی انتظامی برای حفظ امنیت شما آمده بود! همین بچه‏ها را به شدت عصبانی کرد به طوری که به طرفش هجوم آورند و به کمک همراهانش به سرعت آنجا را ترک کرد. بعدها کوهکن هم گفت این حمله با اجازه فرهاد رهبر بوده است، اگر چه رهبر به کل منکر شد.

اهمیت این فیلم در این است که بخشی از آنچه را ما تعریف می‏کردیم یا در اینترنت منتشر شده بود و برخی با دیده شک و تردید می‏نگیستند مستند و به صورت تصویری نشان می‏دهد.

یکی از بهترین گزارش‏هایی که از شب حمله به کوی دانشگاه نوشته شد، ظرف چند ساعت توسط بلاگفا حذف شد. نسخه‏ای دیگر از آن در این وبلاگ منتشر شده است که من هر بار آن را می‏خوانم تمام آن شب جلوی چشمم ظاهر می‏شود.

دانلود فیلم با کیفیت و حجم بالا (41 مگابایت)

دانلود فیلم با کیفیت پایین‏تر (از + یا + یا +) (حدود 12 مگابایت)

...

blog comments powered by Disqus